Valivý odpor
Valivý odpor udává velikost síly působící proti valení pneumatiky na vozovce. Pomocí určení této síly v závislosti na typu pneumatiky se definuje tzv. třída valivého odporu nebo taktéž třída úspory paliva na stupnici A-G.
Příčinou vzniku valivého odporu je deformace pneumatiky a vozovky. Na pevné vozovce, dochází spíše k deformaci pneumatiky, tím se valivý odpor snižuje. Logicky vyšší odpor mají pneumatiky pro terénní vozidla a zimní pneumatiky těchto i osobních automobilů oproti letním variantám. Dodávkové pneu i v zimní variantě má rovněž vyšší třídu odporu.
Pneumatiky jsou povinně značeny třídou úspory paliva, která udává navýšení celkové spotřeby vlivem valivého odporu pneumatiky. Spotřeba je tradičně měřena v l na 100 km, ale na kartičce se uvádí stupeň A (největší úspora) až G.
Valivý odpor je závislý na váze vozidla. Působí kolmo na pneumatiku (vozovku) a v přední části (stopy pneumatiky) stlačuje její obvod do roviny cesty. V zadní části se tvar obnovuje, avšak za působení menší síly. Při vyšší rychlosti vozu se deformace zcela nevrací a tlak vepředu zůstává znatelně větší, čímž se opět zvyšuje valivý odpor. Obdobně jako s vahou je to i s tlakem vzduchu v pneumatice. Správné nahuštění je velice důležité. Další faktory, které hrají roli, jsou povrch vozovky, sbíhavost kol, styl jízdy, materiál aj.
Označení D se u pneu osobních aut nepoužívá! Mezi jednotlivými třídami jsou rozdíly zhruba 0,12 l/100 km.
Shrnutí
- třída úspory paliva je ze zákona EU povinně značena u všech pneumatik
- čím blíže začátku abecedy, tím nižší spotřeba
- průměrný osobní automobil ve skupině A má spotřebu 6,6 l/100 km
- průměrný osobní automobil ve skupině G má spotřebu zhruba o 0,66 l/100 km vyšší