Hloubka dezénu
Hloubka dezénu se udává v milimetrech a určuje výšku vzorku na běhounu pneumatiky. Jde o část pneumatiky, která zprostředkovává kontakt s vozovkou, čili jde o důležitý element bezpečné jízdy. Nové pneumatiky disponují hloubkou dezénu běžně 7,častěji 8 mm. Na více místech se na něm nacházejí tzv. indikátory opotřebení,zekterých lze pohledem snadno vyčíst, že je pneumatiku nutné vyměnit, a to nejlépe ještě před tím, než se indikátor usazený v drážkách vzorku začne sjíždět. Zákonem stanované limity:
Minimální hloubka dezénu pneumatik:
letní - 1,6 mm | zimní - 4 mm |
U vozidel s hmotností nad 3,5 tuny je v zimě povolena minimální hloubka dezénu 6 mm. Na celoročních pneu aplikujeme dva typy indikátorů pro obě období. Odborníci z oblasti výroby a testování pneumatik důrazně doporučují vyměnit letní pneumatiky už při opotřebování na 3 mm. Sjetí dezénu na 1,6 mm odpovídá až 80% opotřebení! Zásadně se snižuje výkon kol, stejně tak jako čitelnost a bezpečnost jízdy.
Mezi četná rizika spojená s používáním ojetých pneu patří například aquaplaning, způsobený neschopností nízkého vzorku odvádět vodu, riziko smyku, prodloužení brzdné dráhya horší řízení v zimě. Používání pneumatik opotřebovaných pod zákonem stanovenou hranicí končí pokutou a v případě havárie ztrátou pojistného plnění. Hlavně ale jde o zdraví účastníků provozu.
Rizika používání opotřebených pneu
- nedostatečný kontakt s vozovkou a špatná stabilita
- špatný odvod vody, riziko aquaplaningu
- nebezpečné prodloužení brzdné dráhy
- riziko smyku na mokré, zasněžené a zledovatělé vozovce
- horší ovládání v zimě, za deště
- používání ojetých pneu pod zákonnou mez je pokutováno
- v případě havárie zaniká pojistné plnění
Kontrola hloubky dezénu je velmi jednoduchá. Měřícím zařízením je nutné dezén zkontrolovat jak na středu běhounu, tak i po stranách, aby se odhalilo případné nerovnoměrné sjíždění, které může být způsobeno přehuštěním či podhuštěním kol nebo špatnou geometrií. Pneumatiky se více sjíždějí na nápravě s náhonem, proto opotřebení nebývá vždy stejné. Novou sadu se však doporučuje umístit na zadní kola, aby byla zaručena stabilita vozu.