Hloubka dezénu

Hloubka dezénu se udává v milimetrech a určuje výšku vzorku na běhounu pneumatiky. Jde o část pneumatiky, která zprostředkovává kontakt s vozovkou, čili jde o důležitý element bezpečné jízdy. Nové pneumatiky disponují hloubkou dezénu běžně 7,častěji 8 mm. Na více místech se na něm nacházejí tzv. indikátory opotřebení,zekterých lze pohledem snadno vyčíst, že je pneumatiku nutné vyměnit, a to nejlépe ještě před tím, než se indikátor usazený v drážkách vzorku začne sjíždět. Zákonem stanované limity:

Minimální hloubka dezénu pneumatik:

letní - 1,6 mm zimní - 4 mm

U vozidel s hmotností nad 3,5 tuny je v zimě povolena minimální hloubka dezénu 6 mm. Na celoročních pneu aplikujeme dva typy indikátorů pro obě období. Odborníci z oblasti výroby a testování pneumatik důrazně doporučují vyměnit letní pneumatiky už při opotřebování na 3 mm. Sjetí dezénu na 1,6 mm odpovídá až 80% opotřebení! Zásadně se snižuje výkon kol, stejně tak jako čitelnost a bezpečnost jízdy.

Mezi četná rizika spojená s používáním ojetých pneu patří například aquaplaning, způsobený neschopností nízkého vzorku odvádět vodu, riziko smyku, prodloužení brzdné dráhya horší řízení v zimě. Používání pneumatik opotřebovaných pod zákonem stanovenou hranicí končí pokutou a v případě havárie ztrátou pojistného plnění. Hlavně ale jde o zdraví účastníků provozu.

Hloubka dezénuHloubka dezénu

Rizika používání opotřebených pneu

  • nedostatečný kontakt s vozovkou a špatná stabilita
  • špatný odvod vody, riziko aquaplaningu
  • nebezpečné prodloužení brzdné dráhy
  • riziko smyku na mokré, zasněžené a zledovatělé vozovce
  • horší ovládání v zimě, za deště
  • používání ojetých pneu pod zákonnou mez je pokutováno
  • v případě havárie zaniká pojistné plnění

Kontrola hloubky dezénu je velmi jednoduchá. Měřícím zařízením je nutné dezén zkontrolovat jak na středu běhounu, tak i po stranách, aby se odhalilo případné nerovnoměrné sjíždění, které může být způsobeno přehuštěním či podhuštěním kol nebo špatnou geometrií. Pneumatiky se více sjíždějí na nápravě s náhonem, proto opotřebení nebývá vždy stejné. Novou sadu se však doporučuje umístit na zadní kola, aby byla zaručena stabilita vozu.

Moje prodejna

${favoriteStore.title}

${favoriteStore.address}

${favoriteStore.psc} ${favoriteStore.city}

Telefon: ${favoriteStore.phone}

E-mail: ${favoriteStore.email}

oblíbená prodejna (změnit)

zboží na prodejně zobrazit na mapě