Aquaplaning

Aquaplaning je jev, při němž pneumatika ztrácí přilnavost na mokré vozovce. Častou příčinou je vysoká rychlost a nízká hloubka dezénu, který pomocí drážek nestíhá správně odvádět vodu ležící na vozovce. Důležitou roli hraje výška vody. Před kontaktní plochou pneumatiky vzniká tzv. vodní klín, nahromaděný sloupec vody, který se dostane mezi ní a vozovku. V tuto chvíli vzniká aquaplaning. Stav je charakteristický ztrátou ovládání vozidla, obdobnou jako na ledě. Může vyústit ve smyk i dopravní nehodu. Po překročení určité rychlostní hranice v závislosti na hloubce dezénu a výšce vody se pravděpodobnosti aquaplaningu výrazně zvyšuje.

Přilnavost na mokru pneumatik je vždy nižší než na suché vozovce, zhoršené ovládání vozu a prodloužení brzdné dráhy tedy nemusí souviset přímo s aquaplaningem. V tomto ohledu je dobré využít pneumatiky s asymetrickým dezénem, které snižují i riziko samotného aquaplaningu.

Aquaplaning

Při aquaplaningu se ztrácí podélné (brzdné) a boční (vodící) síly. Je důležité sundat nohu z plynu, sešlápnout spojku, nebrzdit (!) a udržet kola v rovině (netočit volantem). Vlivem rostoucího valivého odporu auto samo zpomalí a tím se obnoví kontakt s vozovkou, proto kola musí být uvolněna a rovně.

Čím je dezén hlubší, tím je odvod vody efektivnější a pneumatika disponuje širší styčnou plochou. Při rychlosti 75 km/h je kontakt s vozovkou u pneumatiky se vzorkem sjetým na 1,6 mm pouze 16 %. Pří navýšení na 125 km/h se dotek téměř ztrácí, zůstává pouhých 6%. Naopak u 8mm dezénu se při první rychlosti zachovává 74 % kontaktu a u druhé 47 %. Poloviční výška vzorku 4 mm udržuje při rychlosti 75 km/h 58 % plochy, avšak u 125 km/h se vytrácí na 11 %.

Riziko vzniku aquaplaningu na vozovce s výškou vody 3,5 mm začíná u pneumatik se sjetým dezénem 1,6 mmpři rychlosti 55 km/h. S 5mm vzorkem při 68 km/h a 8mm dezén může bránit vzniku aquaplaningu až do rychlosti 100 km/h při dané výšce vody. Výpočty slouží pro ilustraci nebezpečí spjatého s používáním ojetých pneumatik.

Shrnutí

  • k Aquaplaningu dochází při zvýšené rychlosti na mokré vozovce
  • nebezpečí se zvyšuje s nižší hloubkou dezénu, dá se mu tedy předcházet
  • 1,6mm dezén u průměrného osobního vozu má při rychlosti 75 km/h 16% kontakt s vozovkou, u 125 km/h pouze 6 % a aquaplaning vzniká už od rychlosti 55 km/h na vozovce s výškou vody 3,5 mm
  • 8 mm dezén u běžného automobilu se stýká v 75 km/h ze 74 % při navýšení na 125 km/h drží 47 % plochy a riziko aquaplaningu při 3,5mm vrstvě vody na silnici může vznikat až od běhu 100 km/h

Moje prodejna

${favoriteStore.title}

${favoriteStore.address}

${favoriteStore.psc} ${favoriteStore.city}

Telefon: ${favoriteStore.phone}

E-mail: ${favoriteStore.email}

oblíbená prodejna (změnit)

zboží na prodejně zobrazit na mapě