Co se skrývá za jmény světových značek

Protože většina výrobců pochází z Asie nebo Ameriky, můžou nám jejich názvy připadat nesrozumitlené až krkolomné. Napadlo vás někdy, proč se některá značka jmenuje právě tak prapodivně, nebo naopak příliš banálně? Máme pro vás pár zákulisních zajímavostí, jak vlastně některé názvy vznikly a co znamenají.

 

 

Prostě měl rád jablka

Apple Inc. je jedna z nejpopulárnějších společností na světě. Její výrobky jsou proslulé špičkovou a promyšlenou technologií. Pod jejím jménem "Jablko" se však neskrývá žádná velká věda. Zakladatel Steve Jobs měl tříměsíční zpoždění s tvorbou názvu, a tak svým podřízeným zahrozil, že pokud do pěti hodin odpoledne nevymyslí pořádné jméno, pojmenuje společnost podle svého oblíbeného ovoce.
 
 
 
 
 

 

Tři korejské hvězdy

Název  největšího a  nejuniverzálnějšího výrobce elektroniky, Samsungu, je vskutku zajímavý. Jedná se o složeninu dvou korejských slov. "Sam" znamená tři a "Sung" je označení pro hvězdy. Symbol tří hvězd je v Koreji synonymem pro velikost, věčnost a sílu. Trojici hvězd obsahovalo také staré logo Samsungu, dnes je však nahradil pouze modrý nápis.
 
 

 

 

Latina a slang

Společnost Sony Corporation, která už od roku 1946 vyrábí především zvukovou elektrotechniku, má svůj název postavený také na zvuku. Zvuk se totiž latinsky řekne "Sonus". Druhý důvod pro toto pojmenování už nebyl tak lingvistický. V Americe se slovo "Sonny" používalo pro označení bystrých mladíků, za které se zakladatelé právem považovali. 
 
 
 
 
 
 

//www.okay.cz/hp/

 

Když rozhodne mince

Že společnost Hewlett-Packard vznikla složením jmen zakladatelů, to asi nikoho nepřekvapí. Zajímavé však je, že o pořadí jmen rozhodl prostý hod mincí. Docela příhodně je pak logo HP designováno do kruhu. I tak můžeme hovořit o štěstí, že na prvním místě stojí písmeno H. Záměna společnosti s indexem kyselosti (pH) by nemusela tvůrcům zrovna vonět. Takto si značku mohou lidé plést nanejvýš s knižním kouzelnickým hrdinou.
 
 

 

 

 

Jazyková hříčka

Společnost Nikon, známý výrobce fotoaparátů, objektivů, dalekohledů a jiných zařízení, se jistě pyšní neuvěřitelně promyšleným názvem. Omyl. Název společnosti je prostým akronymem, který vznikl z japonského označení "Nippon Kogaku", což znamená "Japonská optika". Přestože společnost se proslavila hlavně vývojem fotoaparátů, její doménou byly už od vzniku optické součástky, které dodávala dokonce i armádě. V souvislosti s ní můžeme Nikonu hravě dodat nový význam, a to ve starořečtině. Tam slovo Nikon znamená vítězství.
 
 
 
 
 
 

 

Nová legenda

Společnost Lenovo ještě na přelomu tisíciletí působila pod jménem Legend, tedy legenda. Než však mohla legenda zestárnout, společnost dostala nový název Lenovo (z latinského Legend novo, tedy nová legenda). Názvu dodává jistou příznačnost současné portolio značky, neboť v roce 2005 koupila počítačovou divizi IBM a od té doby pokračuje ve výrobě doslova legendárních notebooků ThinkPad.
 
 
 

 

 

Ostré lokty, ostrý název

Mezinárodní firma Acer Incorporated sídlí na ostrově Tchaj-wan a už několik let dravě chrlí na trh levné a přitom výkonné notebooky i mobilní telefony. Acer velice dbá na moderní přístup, čemuž uzpůsobil i název. Je zajímavé, že tolik asijských výrobců volí pro svůj název právě latinská slova. Acer se z latiny dá přeložit jako ostrý, hbitý či divoký
 
 
 

 

Roli sehrál buddhismus

Ač se to může na první pohled zdát jasné, značka Canon svůj název nezískala od významu "kanón". A to i přesto, že některé objektivy této zančky by se mohly s kanóny směle srovnávat. Původně se společnost jmenovala Seikikōgaku kenkyūsho (volně přleoženo jako "precizní optický průmysl"). Ale vše se změnilo v roce 1943, kdy společnost vyrobila unikátní 35 mm fotoaparát Kwanon, pojmenovaný podle buddhistické bohyně. Poangličtěný název Canon následně přešel do krve natolik, že vedl až k přejmenování společnosti.
 
 

 

 

Mytologické zvíře

Společnost ASUS, která stejně jako konkurenční Acer sídlí na Tchaj-wanu, má svůj název ještě velkolepější. V tomto případě zakladatelé nezvolili latinu, ale šli si pro název rovnou do angličtiny. Jméno ASUS vzniklo z posledních čtyř písmen slova "Pegasus". Jde samozřejmě o anglické označení okřídleného koně, kterého známe jako Pegase. Ten je obecně považován za symbol vznešenosti, čistoty a odvahy.
 
 
 
 
 

 

Roztomilá náhoda

Ano, sice nejde o výrobce elektroniky, ale v tomto případě jsme si nemohli pomoci. Koneckonců je Lego největším výrobcem pneumatik na světě, i když jen plastových. Dánská společnost LEGO Group, která vyrábí nejpopulárnější stavebnice na světě, svým názvem doslova naplňuje pořekadlo "Kdo si hraje, nezlobí". Lego vzniklo jako akronym dánské fráze "Leg godt", což znamená "Dobře si hraj!" Jistě mnoho z nás potvrdí, že s LEGEM se hraje skutečně jedna báseň. Třešničkou na dortu je fakt, že slovo Lego latinsky znamená "skládat dohromady". Společnost dodnes tvrdí, že je to náhoda.
 

 

 

Pobavili jsme vás? Sledujte Profesora OKAY a bavte se dál!

 

Mohlo by vás zajímat


Pohřbili jsme 13 mýtů o elektru

I kolem elektrospotřebičů se šiří veliké množstvý pověr, mýtů a polopravd. Zaměřili jsme se na ty nejčastější a pořádně je prozkoumali.

Přečíst více >>

10 překvapivých zajímavostí o internetové době

Víte, že na světě je více aktivních mobilních telefonů než lidí? A současnost nabízí ještě mnohem zajímavější statistiky. Pojďme na ně!

Přečíst více >>

Internet vynalezla až 130 241. lidská generace

Přemýšleli jste někdy, kolik generací trvalo lidstvu, než došlo od objevení prvního ohně až k vynálezu internetu?

Přečíst více >>

Líbí se vám tento článek?

Podobné články

Nákupní košík

0 ks / 0