Jak správně na startovací kabely

Pokles ranních teplot s blížící se zimou může stát za nepříjemnou situací. Přijdete k autu, otočíte klíčkem v zapalování a vůbec nic se nestane. Palubní deska se nerozsvítí, ručička otáčkoměru se nehne a nic elektrického nefunguje. Za vším většinou stojí banalita v podobě vybitého akumulátoru. V tu chvíli oceníte startovací kabely, které je však nutné správně použít.

Postup

1. Nejprve je nutné připojit jeden konec červeného kabelu na kladný pól (+) vybitého akumulátoru, poté opačný konec červeného kabelu na kladný pól (+) nabité baterie druhého vozidla. Následuje zapojení druhého (většinou černého nebo modrého) kabelu na záporný pól (-) nabité baterie. Druhý konec připojíme na dobře ukostřené místo automobilu s vybitou baterií (např. na blok motoru). Kabel rozhodně nezapojujeme k zápornému pólu vybitého akumulátoru!

2. Poté nastartujeme automobil s nabitou baterií a necháme motor běžet. Pak teprve zkusíme natočit motor vozu s vybitým akumulátorem  společně se zapnutím nějakého většího spotřebiče, což by mělo ochránit citlivou elektroniku (spotřebič se po chvilce může vypnout). Při startování nezapínáme startét na déle než 10 sekund, jelikož svorky i samotný kabel se v důsledku velkého odběru proudu zahřívají. Mezi jednotlivými starty provádíme pauzy.

3. Jakmile motor naskočí, může se motor „dárce“ vypnout. Pokud motor automobilu s vybitou baterií běží dál bez problémů, můžeme přistoupit k odbojení kabelů v opačném pořadí. Nejdřívě odpojíme mínusový kabel (černý nebo modrý) od startovaného vozu, potom od druhého. Červený kabel odpojíme nejpve od vozu s nabitou baterií, poté od startovaného automobilu.

4.Následovat by měla zhruba hodinová cesta k dostatečnému nabití baterie. Pokud vybití akumulátoru způsobilo zapnuté rádio nebo rozsvícené vnitřní světlo, bude po nabití fungovat bez problémů. Jestliže už je baterie starší a vybila se bez příčiny, přišel nejvyšší čas pořízení nové.

Při koupi startovacích kabelů si dejte pozor na jejich kvalitu.Německý autoklub například doporučuje průřez kabelů pro majitele benzinových aut alespoň 16 mm2, pro diesely a větší benzinové motory pak alespoň 25 mm2, přičemž vnější gumová izolace by Vás neměla ošálet. Uvnitř se totiž může skrývat tenký kablík, který svou konstrukcí neumožní nic nastartovat.

Petr Šikl
šéfredaktor portálu AutaNet.cz

Moje prodejna

${favoriteStore.title}

${favoriteStore.address}

${favoriteStore.psc} ${favoriteStore.city}

Telefon: ${favoriteStore.phone}

E-mail: ${favoriteStore.email}

oblíbená prodejna (změnit)

zboží na prodejně zobrazit na mapě

Nepodporovaný prohlížeč

Litujeme, používáte internetový prohlížeč, ve kterém vám Okay nebude fungovat.

Zkontrolujte prosím, zda používáte aktuální verzi některého z podporovaných prohlížečů níže, nebo zda máte v prohlížeči povolenou podporu JavaScriptu.

Podporované prohlížeče jsou:

Omlouváme se, že naše aplikace nefunguje na starších prohlížečích.